Ο κήπος της Γεσθημανή
Αναλογιστείτε τη σκηνή στον Κήπο της Γεσθημανή. Όλοι οι Συνοπτικοί λένε την ιστορία περίπου το ίδιο (εκτός από τον Ιωάννη που την παραλείπει επειδή δεν του αρέσει να δείχνει τον Ιησού σε στιγμές ανθρώπινης αδυναμίας). Τη νύχτα πριν τη σύλληψή του, τη νύχτα πριν τη σταύρωσή του, ο Ιησούς νιώθει για μία φορά στη ζωή του ανησυχία, ίσως και φόβο για το μέλλον. Σε έναν κήπο ονόματι Γεσθημανή αφήνει τους περισσότερους μαθητές του πίσω, παίρνοντας μαζί του μόνο τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και τους λέει να τον φυλάνε ενώ πάει να προσευχηθεί. Όταν επιστρέφει τους βρίσκει και τους τρεις να κοιμούνται. Αυτό συμβαίνει άλλες δυο φορές για έμφαση και έπειτα έρχεται ο Ιούδας με τους στρατιώτες για να τον συλλάβουν. Η ιστορία βρίσκεται στον Μάρκο στο κεφάλαιο 14, στον Ματθαίο στο 26 και στον Λουκά στο 22.
Το πρόβλημα είναι το εξής: τα ίδια τα ευαγγέλια λένε πως ενώ ο Ιησούς προσευχόταν, οι μαθητές είχαν μείνει πίσω με εξαίρεση τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, που και αυτοί κοιμόντουσαν. Εν ολίγοις, κανείς δεν παρακολουθούσε τον Ιησού να προσεύχεται. Ωστόσο τα ευαγγέλια καταγράφουν τη σκηνή σαν να μην αποτελεί αυτό πρόβλημα! Πώς γίνεται αυτό; Ποιος τα κατέγραψε αυτά;
Οι Φαρισαίοι πηγαίνουν στον Πιλάτο
Το ίδιο πρόβλημα εμφανίζεται στο τέλος του Ματθαίου 27,62-66. Οι Φαρισαίοι πηγαίνουν κρυφά στον Πιλάτο και του ζητάνε να βάλει φρουρούς στον τάφο για να εμποδίσουν τους Χριστιανούς να κλέψουν το σώμα του αρχηγού τους. Πώς γίνεται να βρίσκεται αυτό μέσα σε ένα ευαγγέλιο; Ποιος τα κατέγραφε αυτά; Σίγουρα κανείς από τους μαθητές του Ιησού ή τους υποστηρικτές του δεν ήταν παρόντες στο περιστατικό αυτό.
Οι πειρασμοί του Ιησού στην έρημο
Άλλη μια φορά, σε άλλη μία διάσημη ευαγγελική περικοπή, βλέπουμε τους ευαγγελιστές να καταγράφουν πληροφορίες για τη ζωή του Ιησού στις οποίες δε θα έπρεπε να είχαν πρόσβαση. Μετά τη βάπτισή του ο Ιησούς πηγαίνει στην έρημο για να νηστέψει για 40 μέρες και ο Σατανάς τον πειράζει προσφέροντάς του δύναμη και δόξα. Και πάλι –ποιος τα καταγράφει αυτά; Πήγε κάποιος ευαγγελιστής μαζί του στην έρημο; Μήπως πήγαν παραπάνω; Γιατί ο Μάρκος έγραψε πρώτος το ευαγγέλιό του, αλλά οι άλλοι γράφουν περισσότερες λεπτομέρειες. Αλλά κι αυτό είναι αδύνατο γιατί, σύμφωνα με τους Συνοπτικούς, ο Ιησούς κάλεσε τους πρώτους μαθητές μετά τους πειρασμούς του.
Η συνωμοσία μεταξύ Φρουρών και Φαρισαίων
Και πάλι στο Ματθαίο στο 28,11-15 βλέπουμε να καταγράφεται χωρίς δυσκολία μια σκηνή την οποία κανείς ακόλουθος του Ιησού δε θα μπορούσε να είχε δει. Σ’αυτή την περίπτωση έχουμε τους ιερείς να συνωμοτούν με τους φρουρούς μετά την ανάσταση και να τους δωροδοκούν για να πουν πως οι μαθητές κλέψανε το σώμα του. Ήταν παρών ο Ματθαίος για να το ακούσει αυτό; Πώς είναι δυνατόν τα ευαγγέλια να καταγράφουν περιστατικά που οι συγγραφείς δεν θα μπορούσαν να έχουν δει οι ίδιοι; [ΣτΜ: Σ’αυτή την περίπτωση πάντως, θα μπορούσαν οι μαθητές να είχαν δει τους Ρωμαίους να διαδίδουν τη φήμη και εύλογα να υπέθεσαν πως υπήρξε κάποια συνωμοσία.]
Η λίστα είναι μεγάλη. Ο Ματθαίος στο 27,19 γράφει για ένα γράμμα που έστειλε η γυναίκα του Πιλάτου στον άντρα της και στο 27,3-8 περιγράφει πως ο Ιούδας επέστρεψε τα αργύρια στους ιερείς και μετά κρεμάστηκε από τις τύψεις. (Μήπως έκανε μια γρήγορη παράκαμψη για να τα πει στους μαθητές;) Ο Λουκάς στο 7,39 μας λέει τι σκεφτόταν ένας Φαρισαίος.
Όλα αυτά είναι πληροφορίες που οι συγγραφείς των ευαγγελίων δε θα έπρεπε να ξέρουν. Ωστόσο, αν υποθέσουμε πως απλά γράφανε μια φανταστική ιστορία χρησιμοποιώντας διήγηση τρίτου προσώπου, το πρόβλημα αυτό εξατμίζεται.
Η προφανής χριστιανική απάντηση σ’αυτά είναι ότι οι συγγραφείς των ευαγγελίων θα μπορούσαν να τα έχουν μάθει όλα αυτά μέσω θείας αποκάλυψης, αλλά υπάρχει απάντηση σ’αυτό. Βάσει της παραδοσιακής εξήγησης, οι συγγραφείς γράψανε πράγματα που βίωσαν οι ίδιοι ως επί το πλείστον. Αλλά αυτές οι αποκαλυψούλες βρίσκονται σκόρπιες σε όλο το κείμενο και δεν ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο κείμενο, ούτε αναφέρεται πως αυτά διαφέρουν από τα υπόλοιπα που καταγράφονται. Αν κάποια τα είδαν οι ίδιοι, ενώ άλλα τους αποκαλύφθηκαν θαυματουργά από το Θεό, δε θα έπρεπε να κάνουν αυτή τη διάκριση; Δε θα έπρεπε να είχαν γράψει μια σημείωση για να ξέρει ο αναγνώστης τη διαφορά; Δεν πρόκειται για παράλογη απαίτηση -ο Παύλος το κάνει αυτό στο Α΄ προς Κορινθίους 7, όπου διακρίνει τις θείες εντολές από τις δικές του απόψεις. Γιατί δεν το κάνουν αυτό οι ευαγγελιστές; Γιατί ο Παύλος το θεωρεί απαραίτητο, αλλά αυτοί όχι; Ο Λουκάς μάλιστα το αποκλείει και ως πιθανότητα όταν από τους πρώτους στίχους μας λέει πως η ιστορία του βασίζεται σε αυτόπτες μάρτυρες. Πουθενά δεν αναφέρει πως μέρος της είναι από αποκάλυψη. Είναι σημαντική παράλειψη, για να μην πω προσβολή προς το Θεό, το να μάθεις πράγματα με θαυμαστό τρόπο και μετά να τα παρουσιάσεις λες και τα είδες να συμβαίνουν με τα μάτια σου.
Επιπλέον, αν όντως είχαν μάθει πράγματα μέσω αποκάλυψης, τότε είναι σχεδόν σίγουρο πως οι ευαγγελιστές θα το ανέφεραν στα γραπτά τους. Το “δεν ήσασταν εκεί για να τα δείτε αυτά” θα ήταν σίγουρα η πιο συχνή ένσταση κατά του πρώιμου Χριστιανισμού και σίγουρα δε θα βοηθούσε το ότι οι ευαγγελιστές κατέγραφαν περιστατικά που δε βίωσαν οι ίδιοι. Η μόνη άμυνα θα ήταν να αποκαλύψουν με πιο τρόπο έμαθαν αυτές τις πληροφορίες, αλλά δεν το κάνουν.
Κάπου έχω ακούσει και για το θέμα της “Μεταμόρφωσης”: Οι συνοπτικοί την αναφέρουν, ενώ ο Ιωάννης (που ήταν υποτίθεται αυτόπτης μάρτυρας!), δεν γράφει τίποτα!
Έχεις απόλυτο δίκιο. Η μεταμόρφωση εμφανίζεται στον Μτ 17,1-13, στον Μκ 9,1-8 και Λκ 9,18-36 αλλά απουσιάζει παντελώς από τον “αυτόπτη μάρτυρα” Ιωάννη.
Διαιρείς τον κόνωπα και καταπίνεις καμήλες…φαρισαίος είσαι απλά είσαι άθεος φαρισαίος….Τα γεγονότα γράφτηκαν μετά την Ανάσταση του Κυρίου οπότε;;; Οπότε οι φρουροί είχαν ήδη πάει! Ποιός θα είχε ανάγκη να βάλει φρουρούς;;;; Οι Ρωμαίοι Η ΟΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΙ;;;;; Τι κάνει νιάου νιάου;;;;;
Όταν γύρισε απο την έρημο και τους είδε να κοιμούνται αυτό ήταν γεγονός και λογικά μέτραγαν τις 40 μέρες μέχρι να γυρίσει όσον αφορά τον Διάβολο υπάρχουν 2 δρόμοι ο ενάρετος αλλά γεμάτος εμπόδια (αυτός που είχε ακολουθήσει και ο Ηρακλής) και αυτός ο εύκολος αμαρτίας που είναι αδιέξοδος, οι πειρασμοί του Χριστού είναι οι ανθρώπινες αδυναμίες, η πείνα, η πνευματική σύγχηση και η δίψα της εξουσίας…οι μαθητές κατέγραψαν ότι έλεγε ο Χριστός οπότε το λογικό είναι να ΤΟΥΣ ΤΑ ΕΙΠΕ….Φυσικά μην φαντάζεσαι κανένα διαβόλι να παρουσιάστηκε ούτε καν το αναφέρει και αυτό γιατί λειτουργεί διαφορετικά το συνειδητό απο το υποσυνείδητο και τελειώνω με την συνομωσία φρουρών φαρισαίων η οποία ήταν πολύ λογικό να γίνει…Σκέψου λίγο μετά απο όλα αυτά ο κόσμος άρχισε να στρέφεται στον Χριστιανισμό..κάτι θα είδαν και τρόμαξαν οι Φαρισαίοι…τι στο διάολο όλοι ξαφνικά άρχισαν να κυνηγάνε Χριστιανούς;;;; Τρελάθηκαν;;;;; ΚΑΤΙ ΕΓΙΝΕ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΠΟΥ ΟΠΩΣ ΠΡΟΦΗΤΕΥΣΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΦΤΑΣΕ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΠΕΡΑΤΑ ΤΗΣ ΓΗΣ!!!!
Καλωσήλθες Ένθεε. Κατ’αρχάς θα σε παραπέμψω στους Κανόνες Σχολιασμού του ιστολογίου μου. Θα σε παρακαλέσω να διατηρήσεις κόσμιο επίπεδο στα σχόλια και να λείπουν οι χαρακτηρισμοί. Τώρα για τα λεγόμενά σου:
Δεν κατανοώ τις πρώτες ενστάσεις σου, όταν σ’αυτές απαντάει ο ίδιος ο Ebonmuse στις τελευταίες παραγράφους (ξαναδιάβασέ τες προσεκτικά). Το πρόβλημα δεν είναι τόσο ότι κάποια πράγματα προφανώς δεν είναι απευθείας μαρτυρίες, αλλά ότι οι συγγραφείς δεν κάνουν διάκριση ανάμεσα στα δικά τους βιώματα και στις πληροφορίες από δεύτερο χέρι, ειδικά όταν αυτό θα απαντούσε σε εύλογες απορίες του αναγνώστη.
τι στο διάολο όλοι ξαφνικά άρχισαν να κυνηγάνε Χριστιανούς;
Για τους Εβραίους, ο Χριστιανισμός ήταν αίρεση και η τιμωρία για τους αιρετικούς, όπως γράφει η Βίβλος (Δευτ 13,1-18) είναι ο θάνατος. Για τους Ρωμαίους, οι Χριστιανοί ήταν αντιδραστικοί καθώς αρνούνταν να υποταχθούν στην εξουσία του Αυτοκράτορα και η ποινή για την απείθεια στον Αυτοκράτορα και την προσβολή του ήταν πάλι ο θάνατος. Με αυτά τα δεδομένα, δεν καταλαβαίνω γιατί σου κάνει εντύπωση ότι οι πρώτοι Χριστιανοί ήταν θύματα διωγμών;
ΚΑΤΙ ΕΓΙΝΕ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΡΕΥΜΑ
Σαφώς. Ο Κων/νος Α΄ κατάλαβε πόσο χρήσιμη είναι μια θρησκεία που μεταξύ άλλων προτρέπει τους φτωχούς και τους κατατρεγμένους να υπομένουν τις δυσκολίες και να υπακούουν στους κατά κόσμον αφέντες στην εδώ ζωή και υπόσχεται ανταμοιβή στην επόμενη (βλ. π.χ. Μακαρισμοί) και την έκανε επίσημη θρησκεία του Ρωμαϊκού Κράτους. Τώρα, η αιματοβαμμένη ιστορία της διάδοσης του Χριστιανισμού στον Ελλαδικό χώρο, στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο με την ευρωπαϊκή αποικιοκρατία είναι καταγεγραμμένη και μπορείς να τη διαβάσεις σε ένα βιβλίο ιστορίας.
Όταν ήδη από τον Ιουστιανιανό το να μην είσαι Χριστιανός τιμωρούνταν με δήμευση της περιουσίας σε πρώτη φάση και θανάτωση σε δεύτερη (και δεν μπορούσες να γίνεις αξιουματούχος αν δεν ήσουν Χριστιανός) απορώ γιατί το θεωρείς τόσο εντυπωσιακό πως ο κόσμος άρχισε να στρέφεται σωρηδόν στο Χριστιανισμό.
Απλά είναι τα πράγματα, αγαπητοί άθεοι. Ο καλός Θεούλης που ειναι πανταχού παρόν μάρτυρας, έβαλε αυτές τις ιστορίες στο κεφάλι του Ματθαίου και της παρεας του. Δεν χρειαζεται να μας λένε τις δικες τους ακριβως μαρτυρίες ως ιστορικοι (που δεν ήταν). Κατ αναλογία της μούσας στον Όμηρο, έτσι και ο ύψιστος.
Εν ολίγοις δεν ειναι ιστορικοί καρδιά μου οι ευαγγελιστές. Καμία σχέση δεν έχουν με την επιστημονική μεθοδολογία και γραφή. Όπως νιώθανε γράφανε. Σχεδον ως καλλιτεχνες: υποκειμενικά και τελείως φανταστικά.
Ξαναρίξε μια ματιά στις τελευταίες δύο παραγράφους του κειμένου. Έχουν σχόλια για όλα όσα αναφέρεις.
Πως μπορεί ένας τέλειος και παναγαθος Θεός να έχει καταραστει ολόκληρο το ανθρώπινο γένος εξαιτίας μιας παρακοης από τους πρωτόπλαστους. Τι φταίμε εμείς αν η Εύα παρακουσε κλπ, κλπ , να υποφέρουμε όλη μας τη ζωή.
Ένας καλός πατέρας έχει, ας πούμε, 12 παιδιά. Αν τα παιδιά του τρώγονται και σκοτώνονται μεταξύ τους , σαν καλός και ισχυρός πατέρας δεν θα ενδιαφερθεί για αυτά ; θα επιτρέψει να διστυχουν ; Μα τοτε τι παναγαθος και δικαιος πατερας ειναι ;
Τα θεωρώ όλα παραμύθια. Πέραν από τα παράλογα στη παλαιά κυρίως διαθήκη δεν μας ενδιαφέρει τι έκαναν οι “προγονοι” μας . Υπάρχουν άπειρες ανακρίβειες. Πριν εξη και πεντε χιλιάδες χρόνια ο Θεός, λέει, κατέβαινε στη γη και μιλούσε με τους δικούς του . Και τι άλλαξε σήμερα και έχει εξαφανιστεί ; Τι είναι 5 και 6 χιλ. Χρόνια για τον Θεό και για την αιωνιότητα;
Έψαξα και δεν βρήκα. Μελέτησα και ξόδεψα πολλά χρόνια προσπαθώντας να αποδείξω με πίστη την υπαρξη θεού. Δεν βρήκα τίποτα. Καμία συγκεκριμένη αποδειξη . Μόνο οι υποστηριχτές της βίβλου έρχονται και μας αραδιαζουν αποδείξεις βάση φράσεων της βίβλου οι οποίες όμως φράσεις ενώ χρησιμοποιούνται ως θεμέλιοι λίθοι των αποδείξεων στερούνται λογικής απόδειξης. Δίνονται αυθαίρετα όποτε δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί τους . Είναι μόνο για παιδιά.
Ο πλανήτης μας εχει γίνει μια κόλαση. Η ανομία με όλες της τις έννοιες της βρίσκεται στο κατακόρυφο. Περίμενε τώρα εσύ να πεθάνεις για να βρεις την δικαιοσύνη του θεού.
Και τι είναι για τον Θεό να επέμβει και να αποκαταστήσει το δίκαιο και την αλήθεια ;
Όλα όσα ακούμε είναι ψευτοεπιχειρηματα και ανακρίβειες.
Εύχομαι να κάνω λάθος και πιο πολύ εύχομαι να υπάρχει Θεός. Μα δεν το βλέπω.
Καλές είναι οι ιστορίες, καλά είναι τα παραμύθια, η πραγματικότητα ομως αλλά λέει. Η “θεόπνευστη” παλαιά διαθήκη είναι παρμένη, είναι ένα αντίγραφο , από τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους διασκευασμένη έτσι ώστε να φαίνεται ως θεϊκή. Αν είναι έτσι, και σίγουρα είναι, τότε όλα πάνε περίπατο. Τα πάντα είναι διασκευασμένα με εναν αγνωστο σκοπό.
Υπάρχει όμως ένα τεράστιο, αναπάντητο ερώτημα στο οποίο κανένας σοφός μέχρι σήμερα δεν κατάφερε να απαντηση παρα μόνο με εικασίες. :
Ποιός μας δημιούργησε; Ποιός είναι ο Δημιουργός των πάντων ;
Θα έχουμε πεθάνει και απάντηση δεν θα έχουμε λάβει !
……….. Και αν πράγματι υπάρχει Θεός, προσωπικά εγώ…………. δεν τον εγκρίνω .
Τολμώ να πω αυτή την κουβέντα ; Μα όσα έχει προγραμματίσει να γίνουν είναι ένα άτεχνο και κακόβουλο σενάριο απαράδεκτο από οποιαδήποτε λογική έννοια για έναν Παναγαθο και Δικαιο Θεό .
Αν είναι κάτι που θα “ευχόμουν” είναι, αν υπάρχει Θεός, να είναι καλύτερος από ό,τι έχουν φανταστεί οι άνθρωποι. Αλλά ούτε εγώ το βλέπω.