Η αφασία, η δυσκολία χρήσης προφορικής γλώσσας, μπορεί να προκληθεί από βλάβη στα κέντρα γλώσσας του εγκεφάλου. Έχουμε ήδη συζητήσει δύο κοινές μορφές αφασίας: την αφασία Broca (απώλεια ικανότητας ομιλίας) και την αφασία Wernicke (απώλεια ικανότητας κατανόησης). Υπάρχουν, όμως, και πιο σπάνιες μορφές και των δύο. Απ’ό,τι φαίνεται, η συνήθης αφασία Broca περιλαμβάνει δύο ικανότητες· την ικανότητα αυθόρμητης ομιλίας (τη δυνατότητα συζήτησης) και αυτόματης ομιλίας (την ικανότητα να επαναλαμβάνουμε εκ μνήμης, όπως όταν τραγουδάμε). Πιο συγκεκριμένες βλάβες στον εγκέφαλο μπορούν να επηρεάσουν τη μία και όχι την άλλη.
Για παράδειγμα, ο Δρ. Kenneth Heilman περιγράφει έναν ασθενή του που ήταν Ορθόδοξος Εβραίος και ζούσε στη Γαλλία όλη του τη ζωή, αλλά λίγο πριν πάθει εγκεφαλικό μετακόμισε στο Ισραήλ. Οι Ορθόδοξοι Εβραίοι, αρκετές φορές τη μέρα, ψάλλουν στα Εβραϊκά τη μονοθεϊστική προσευχή από το Δευτερονόμιο 6,4: “῎Ακουε, ᾿Ισραήλ· Κύριος ὁ Θεὸς ἡμῶν Κύριος εἷς ἐστι.” Αλλά με το που συνήλθε από το εγκεφαλικό, ανακάλυψε ότι δεν μπορούσε να ψάλλει πλέον μια προσευχή που την έλεγε κάθε μέρα για πάνω από 60 χρόνια (Heilman 2002, σελ.14). Απ’ό,τι φάνηκε, δεν μπορούσε να τραγουδήσει ούτε το γαλλικό εθνικό ύμνο. Κατά τ’άλλα, η ικανότητά του να συνομιλεί δεν είχε επηρεαστεί καθόλου. Όσο απίστευτο κι αν φαίνεται, η βλάβη στον εγκέφαλο είχε καταστρέψει μόνο αυτή τη μία ικανότητα.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι ένας διάκονος από τη Χριστιανική Εκκλησία του Vermont που έπαθε ένα παρόμοιο εγκεφαλικό, αλλά καταστράφηκε η ικανότητα συνομιλίας και όχι η αυτόματη ομιλία. Πριν το εγκεφαλικό, η γυναίκα του δεν τον είχε ακούσει ποτέ να βρίζει. Τώρα μπορούσε μόνο να βρίζει και να λέει το πάτερ ημών (σελ. 13).
Φαίνεται απίστευτο ότι είναι δυνατό να επηρεαστούν τόσο συγκεκριμένες ικανότητες χωρίς να επηρεαστούν και άλλες. Κάποιος μπορεί να ρωτήσει: "Και ποιο ήταν το πρόβλημα; Δεν μπορούσαν απλά να μιλήσουν;" και πράγματι, αν το δόγμα περί ψυχής ίσχυε, αν όλοι είχαμε ένα υπερφυσικό "φάντασμα" στο κεφάλι μας, που δεν επηρεάζεται από βλάβες στον εγκέφαλο, αυτό θα ήταν μια σωστή ερώτηση. Ωστόσο, η νευρολογία έχει δείξει ξανά και ξανά ότι η συνείδησή μας και οι ιδιότητές της είναι ενσωματωμένες στον εγκέφαλο και μπορούν να ακυρωθούν λόγω βλάβης σ’αυτόν. Εν ολίγοις, ο νους είναι παράγωγο της δραστηριότητας του εγκεφάλου και αυτή βασίζεται στην οργάνωσή του (σελ. vii).
Πρέπει να αναρωτηθεί κάποιος αν αυτά τα προβλήματα των ανθρώπων αυτών θα επηρεάσουν την αιώνια ζωή στο επέκεινα. Ένας Χριστιανός, Εβραίος ή Μουσουλμάνος χωρίς αυτόματο λόγο θα θεωρούταν υπεύθυνος για το ότι δεν προσευχόταν όποτε έπρεπε, χωρίς να φταίει ο ίδιος; Ένας βαθειά θρησκευόμενος που μπορεί να πει μόνο βρωμόλογα;
Η αφασία σχετίζεται με τη θρησκεία και με έναν άλλο τρόπο. Αν και μπορεί να είναι πολύ συγκεκριμένη, όπως δείχνουν τα παραπάνω παραδείγματα, υπάρχουν περιπτώσεις όπου μεγάλη βλάβη στον εγκέφαλο μπορεί να προκαλέσει ολική αδυναμία επικοινωνίας. Αυτό λέγεται "ολική αφασία" και ο Δρ. Heilman μας δίνει για παράδειγμα μια 34χρονη γυναίκα, ονόματι Cathy Henson, που εισήχθη στο νοσοκομείο μια μέρα αφού εμφάνισε πλήρη παράλυση στη δεξιά μεριά του σώματος και πλήρη αδυναμία επικοινωνίας, γραφής και κατανόησης (γραπτού και προφορικού λόγου). Μια μαγνητική έδειξε ότι είχε υποστεί ένα εκτεταμμένο εγκεφαλικό που προξένησε βλάβη σε όλο το αριστερό ημισφαίριο και στο κέντρο λόγου του εγκεφάλου (σελ. 61-62). Αν και αναγνώριζε την οικογένειά της, όταν έρχονταν για επίσκεψη, δε μπορούσε καθόλου να επικοινωνήσει μαζί τους.
Αυτή η κατάσταση προξενεί προβλήματα για τα μέλη των ευαγγελιστικών θρησκειών. Πώς να προσυλητίσεις ένα άτομο χωρίς να μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί του; Θα θεωρηθεί υπεύθυνο ένα τέτοιο άτομο για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, αν πεθάνει και ανακαλύψει ότι ήταν λανθασμένες, αφού δεν θα ήταν σε θέση να τις αλλάξει κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής του;
Όσον αφορά τον Ορθόδοξο Εβραίο,μάλλον επηρεάστηκε η περιοχή του κροταφικού λοβού που έχει να κάνει με τη σύνθεση ρυθμικών ακολουθιών γραμμάτων,άτομα με βλάβη σε αυτή την περιοχή αδυνατούν να συνθέσουν ρυθμικές ακολουθίες,η ρυθμική ακολουθία λέξεων κωδικοποιείται απο διαφορετική οδό απ ότι η απλή ομιλία και έτσι εξειγούνται τα φαινόμενα άλλες φορές να βλάπτεται μόνο η αυθόρμητη ομιλία,ενώ άλλες μόνο η ρυθμική ακολουθία λέξεων.Όσον αφορά το διάκονο της χριστιανικής εκκλησίας,επηρεάστηκε το κύκλωμα της αυθόρμητης ομιλίας,ενώ οι ρυθμικές ακολουθίες και οι αυτοματικές εκφράσεις(όπως οι βρισιές,οι οποίες πετάγωνται κυρίως αντανακλαστικά ότα ενεργοποιηθούν τα βασικά γάγγλια και η αμυγδαλή,σε περιπτώσεις που νευριάσουμε και απαντήσουμε εν θερμώ)παρέμειναν ανέγγιχτες
οι βρισίες είναι τις πιο πολλές φορές αντανακλαστικές,όμως στην περίπτωση αυτού του ανθρώπου,μάλλον,βγαίνουν συνέχεια γιατί ο εγκέφαλος μπορεί να χρησιμοποιεί την αυτοματική ομιλία στην προσπάθεια του να μιλήσει επειδεί δεν μπορεί να παράγει φυσιολογικό λόγο.
Οι βρισιές είναι αυτοματικές τις περισσότερες φορές και χρησιμοποιούν άλλη οδό απο αυτή που χρησιμοποιείται απο την αυθόρμητη ομιλία,γι αυτό και βγαίνουν απρόσκοπτα.
Ίσως αν αυτός ο άνθρωπος προσπαθήσει να βρίσει στα πλαίσια της συζήτησης,όπου απαιτείται ενεργητική παραγωγή λέξεων και κατ επέκταση προτάσεων,τότε μπορεί και να μην μπορέσει να πεί τις βρισιές που του βγαίνουν αυτοματικά!!!
“Αυτή η κατάσταση προξενεί προβλήματα για τα μέλη των ευαγγελιστικών θρησκειών. Πώς να προσυλητίσεις ένα άτομο χωρίς να μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί του; Θα θεωρηθεί υπεύθυνο ένα τέτοιο άτομο για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, αν πεθάνει και ανακαλύψει ότι ήταν λανθασμένες, αφού δεν θα ήταν σε θέση να τις αλλάξει κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής του;”
Επειδεί είμαι μέλος ευαγγελικής εκκλησίας,με την ένοια ότι σε αυτήν πηγαίνω,ο θεός λέει σε όποιον με πιστεύει ας κηρύττει το λόγο μου,στην περίπτωση όμως ενός αφασικού ο οποίος έχει όλη τη θέληση να προσυλητίσει,αυτό που μετράει είναι η θέληση,η σκέψη του και μόνο να το κάνει είναι αρκετή,ο θεός κοιτάζει τις “καρδιές” μας και την πίστη που έχουμε,τώρα αν κάποιος είναι αφασικός αυτό δεν έχει καμία σημασία,είχε την πρόθεση να το κάνει;;τελείωσε,απο εκεί και πέρα τα προβλήματα είναι προβλήματα,ο θεός είναι παντογνώστης και γνωρίζει γι αυτά,ο θεός κοιτάει την πρόθεση.
Για παράδειγμα,υποθετικά μιλώντας,μπορεί να είναι κάποιος η κάποιοι με φυσιολογική ομιλία,αλλά να πηγαίνουν και να προσυλητίζουν ανθρώπους είτε άθεους,είτε θεϊστές άλλου δόγματος,μόνο και μόνο για να αυξάνεται ο αριθμός των πιστών του δικού τους δόγματος και μετά να παρουσιάζουν τον πληθυσμό των ανθρώπων του δόγματος τους ως στοιχείο ότι το δόγμα τους είναι το σωστό…η μπορεί κάποιος να προσυλητίζει για να λέει…για κοιτάχτε με,η πειθώ είναι ένα μεγάλο μου προτέρημα…η για οποιονδήποτε άλλο ιδιοτελή σκοπό…ενώ κάποιος άλλος να είναι αφασικός και να θέλει να προσυλητίσει κάποιον με αγνό και ταπεινό πνεύμα,άλλα να μην μπορεί λόγο του προβλήματος του…ποιός έχει το καθαρό πνεύμα να υπακούσει το θεό;;
Όσον αφορά του άθεους που δεν αποκλείουν εντελώς την ύπαρξη του θεού και απλώς δεν πιστεύουν λόγο ανεπαρκών απτών στοιχείων,τίθεται το εξής ερώτημα:αν δεν υπάρχει θεός οκ δεν υπάρχει,αν υπάρχει όμως πως είναι δυνατόν να μην γνωρίζει τι εστί εγκεφαλικό σύνδρομο;;αν διαψευστείτε και τελικά υπάρχει θεός που δημιούργησε τα πάντα,πώς είναι δυνατόν να δημιούργησε τον εγκέφαλο και να μην γνωρίζει τις καταστάσεις στις οποίες επέρχετε όταν επηρεαστεί απο ένα συμβάν το οποίο τον επηρεάζει;;αν δημιούργησε τα πάντα τότε πως μπορεί να μην γνωρίζει για το πως μπορεί το περιβάλλον,τα γονίδια και άλλες καταστάσεις να επηρεάσουν τη φυσιολογική εγκεφαλική λειτουργία;;;
Βέβαια κάποιος που πιστεύει στο θεό,αλλά έχει μερικές αμφιβολίες,θα πεί γιατί έκανε τον εγκέφαλο να εκφυλίζεται,να επηρεάζεται απο ατυχήματα,και απο μεταλλαγμένα γονίδια;;;….απλούστατα γιατί ο άνθρωπος επέλεξε να βρεθεί σε έναν τέτοιο φθαρτό κόσμο,μην ξεχνάμε το προπατορικό αμάρτημα,όπου ο άνθρωπος παράκουσε σαφείς εντωλές του θεού και αυτή ήταν η τιμωρία του,να βρεθεί σε αυτό τον φθαρτό κόσμο και να βγάζει με κόπο το ψωμί του,όμως ο χριστός εξάλειψε αυτή την αμαρτία με τη σταυρική του θυσία και πλέον ζητάει πίστη για να ξαναυρεθεί ο άνθρωπος εκεί που ανήκει,κοντά στο θεό.
Είσαι Ευαγγελικός; Δεν είχε πάει το μυαλό μου! Θεώρησα de facto ότι ήσουν Ορθόδοξος.
Για τα περί προσηλυτισμού που αναφέρει ο συγγραφέας συμφωνώ κι εγώ ότι δικαιολογούνται εύκολα με τον τρόπο που ανέφερες. Πάντως, εξαρτάται από το πώς κρίνεται ο προσηλυτισμός στη θρησκεία του καθενός. Είναι καλός λόγω αιτίου ή αποτελέσματος. Είναι καλό το να θες να προσηλυτίσεις ή να καταφέρεις να προσηλυτίσεις. Απ’όσο ξέρω, το ζητούμενο στον προσηλυτισμό είναι να “σώσεις άλλες ψυχές με την αλήθεια” όχι να κάνεις βόλτες άσκοπα στο δρόμο για να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου.
Και για όλα αυτά που λες, κάποιος θα μπορούσε κάλλιστα να πει: “Αυτός που έπαθε την αφασία δεν ήταν εκλεκτός, γι’αυτό και έπαθε ό,τι έπαθε, διαφορετικά απλά δε θα το πάθαινε”. Εσείς οι Ευαγγελικοί νόμιζα πως πιστεύατε στον Απόλυτο Προορισμό; (ή οι εν Ελλάδι δεν ακολουθούν την καλβινιστική θεολογία;)
Το άρθρο μου περί προπατορικού αμαρτήματος το διάβασες; Δε συμφωνώ για συγκεκριμένους λόγους ούτε σε ένα από τα σημεία που θέτεις. Θα σε παρακαλέσω να το διαβάσεις και τα σχόλια περί προπατορικού αμαρτήματος να τα περιορίσεις εκεί (μην πλατειάσουμε με άσχετη συζήτηση και αλλού, ε;)
Evan T
Εγώ,όχι δεν είμαι της ορθόδοξης εκκλησίας,είμαι ευαγγελικός,αν και όπως έχω πεί πιο πολύ με ενδιαφέρει η πίστη μου και αυτή η εκκλησία είναι πιο κοντά στα πιστεύω μου.
Εγώ και η εκκλησία μου πιστεύουομε στην πρόθεση,δηλαδή ότι ο θεός βλέπει την πρόθεση σου.
“Απ’όσο ξέρω, το ζητούμενο στον προσηλυτισμό είναι να “σώσεις άλλες ψυχές με την αλήθεια” όχι να κάνεις βόλτες άσκοπα στο δρόμο για να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου.”
Ακριβώς,το ζητούμενο είναι η σωτηρία ψυχών και όχι ο έπαινος για το ότι έχεις πειθώ,ούτε έπαινος για το ότι εσύ προσυλήτισες 50 ενώ ο άλλος 20.
“Και για όλα αυτά που λες, κάποιος θα μπορούσε κάλλιστα να πει: “Αυτός που έπαθε την αφασία δεν ήταν εκλεκτός, γι’αυτό και έπαθε ό,τι έπαθε,διαφορετικά απλά δε θα το πάθαινε”
Μπορεί και να είναι και έτσι σε μερικές περιπτώσεις,καθώς ο θεός,πιστεύουμε,μοίρασε τάλαντα σε όλους,άλλος έχει την ικανότητα να είναι κύρηκας,ενώ άλλος να είναι διάκονος,καθώς το να υπηρετείς δεν είναι υποτιμητικό,το ότι όμως κάποιος έχει το χάρισμα να είναι κήρυκας αυτό δεν σημαίνει ότι οι άλλοι δεν μπορούν να μιλάνε σε άθεους η σε πιστούς άλλου δόγματος για το θεό,ο θεός είπε να κηρύτετε το λόγο μου και ενοούσε όλους.
“Εσείς οι Ευαγγελικοί νόμιζα πως πιστεύατε στον Απόλυτο Προορισμό; (ή οι εν Ελλάδι δεν ακολουθούν την καλβινιστική θεολογία;)”
Τί ενοείς;;
“Το άρθρο μου περί προπατορικού αμαρτήματος το διάβασες; Δε συμφωνώ για συγκεκριμένους λόγους ούτε σε ένα από τα σημεία που θέτεις. Θα σε παρακαλέσω να το διαβάσεις και τα σχόλια περί προπατορικού αμαρτήματος να τα περιορίσεις εκεί (μην πλατειάσουμε με άσχετη συζήτηση και αλλού, ε;)”
Δεν το διάβασα,ξές τι;τα διαβάζω με τη σειρά,τώρα τελείωσα την ενότητα συμπεριφορά και το κεφάλαιο 2(το επιχείρημα της ενότητας νού-εγκεφάλου)αλλά θα το διαβάσω τώρα αυτό με το προπατορικό αμάρτημα.
Συγγνώμη αν ξέφυγα λίγο,αλλά δεν το έκανα για να ανοίξω άσχετο θέμα εδώ,απλώς ήθελα να ολοκληρώσω το σχόλιο μου και έγραψα 2 λόγια για το προπατορικό αμάρτημα,δεν κολλούσε να το κλείσω έτσι απότομα,τουλάχιστον εμένα δεν μου κολλούσε. 🙂
Δες εδώ στη Wikipedia. Απόλυτος Προορισμός Είναι κλασσικό δόγμα των καλβινιστικών εκκλησιών (προτεσταντισμός = καλβινισμός + λουθηρανισμός σε γενικές γραμμές)
Evan T
Τι να σου πώ;πρώτη φορά το ακούω αυτό με τον Απόλυτο Προορισμό και έτσι δεν μπορώ να έχω άποψη,στο λίνκ που μου έδωσες το διάβασα,αλλά δεν κατάλαβα και πολλά και γενικά αρκετά δεν τα ξέρω,ποτέ δεν είμουνα καλός γνώστης των όσων πιστεύουν και ακολουθούν οι εκκλησίες,πιστεύω στο θεό και στο σωτήριο έργο του χριστού,αλλά γνώσεις για τα δόγματα δεν έχω και πολλές.
Να σε ρωτήσω και κάτι άσχετο;;τι ακριβώς σημαίνει όταν λέμε de facto;
“Ο Απόλυτος Προορισμός είναι θεολογικό δόγμα που αναπτύχθηκε στο χώρο του Δυτικού Χριστιανισμού, αρχικά από τον Αυγουστίνο Ιππώνος. Σύμφωνα με αυτό, όλοι οι άνθρωποι από την φύση τους είναι αμαρτωλοί και ανεπίδεκτοι προόδου. Όμως, ο Θεός εκλέγει αιωνίως μερικούς από αυτούς, οι οποίοι τελικά ως εκλεκτοί του Θεού σώζονται, όχι κατά την δική τους αξία, αλλά κατά την ανεξερεύνητη βουλή του Θεού”
Αυτό κατάλαβα τι θέλει να πεί,απ ότι ξέρω η δική μου εκκλησία το πιστεύει αυτό.
Ακριβώς. Δεν πα να χτυπηθείς και να είσαι καλός και να κάνεις το καλύτερο μια ζωή. Άμα δεν είσαι από τους προεπιλεγμένους, σε περιμένει η κόλαση. Για ποιο λόγο αυτό το δόγμα έγινε δημοφιλές, ποτέ δεν το κατάλαβα.
Βασικά όχι,συγγνώμη λάθος μου,δεν πιστεύει ακριβώς αυτό η εκκλησία μου,απλώς πιστεύει,απ ότι ξέρω ότι όλοι οι άνθρωποι είναι αμαρτωλοί εκ φύσεος,απλώς ο θεός θα διαλέξει αυτούς που θα κάνουν την προσπάθεια να δείξουν καλό χαρακτήρα ο οποίος θα εναρμονίζεται με τις εντολές του θεού και φυσικά μετράει και η πιστή στο θεό,στο άγιο πνεύμα και στο σωτήριο έργο του θεού.
Και εγώ αυτά πιστεύω.
Άλλο αυτό. Ο Απόλυτος προορισμός είναι σε γενικές γραμμές όπως τον περιέγραψα. Συμπληρώνεται και από το άλλο φοβερό καλβινιστικό δόγμα που λέγεται “επιμονή των αγίων” δηλαδή και κακός να είσαι, άμα πεθάνεις και είσαι εκλεκτός, θα σε κρατήσει ο Θεός δίπλα του μέχρι να γίνεις καλός (με το ζόρι που λένε). Ψάξε τον καλβινισμό. Έχει ενδιαφέρον σε γενικές γραμμές. Αν μη τι άλλο είναι προτεσταντικό δόγμα και καλό είναι να ξέρεις δυο πράγματα στην ευρύτερη οικογένεια Χριστιανισμού στην οποία ανήκεις.
Να σου πώ την αλήθεια δεν τα πολυψάχνω αυτά,δεν με ενδιαφέρει το τι έχει βγάλει ο καθένας,βέβαια τώρα θα μου πείς και πως ξέρεις ότι αυτό που πιστεύεις εσύ είναι το σωστό;;
αν δεν είναι το σωστό τότε ίσως να την πάτησα,αυτό,αλλά και το να μαθαίνεις το τι πιστεύουν τόσες πολλές αιρέσεις που θα οδηγήσει αυτό;;στο τέλος θα τρελαθείς και θα είσαι μπερδεμένος,εγώ πιστεύω σε αυτό που έχω πεί,μελετάω την αγία γραφή και απο εκεί και πέρα το τι βγάζει ο καθένας δεν με πολυενδιαφέρει.