Σίγουρα κάποιοι θα το έχετε ακούσει αυτό ή κάτι παρόμοιο, ειδικά σε συζητήσεις με Δημιουργιστές. Την περίοδο που η αντιμαχία Αθέων-Δημιουργιστών μεσουρανούσε στο YouTube, εκτιμήσεις για την ηλικία του Σύμπαντος βάσει βιβλικών περιγραφών και ημερομηνιών έδιναν κι έπαιρναν. Η ιστορία βέβαια δεν είναι καινούρια.
Από νωρίς κάποιοι Πατέρες της Εκκλησίας συνειδητοποίησαν πως η Βίβλος περιέχει χρονολογίες και περιγραφές γεγονότων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να εκτιμηθεί η ηλικία του κόσμου. Τελικά η Βυζαντινή Αυτοκρατορία υιοθέτησε μια εκ των εκτιμήσεων αυτών και έθεσε τη Δημιουργία του Κόσμου στο έτος 5509 π.Χ. Το πρώτο έτος του ημερολογίου αυτού είναι από την 1η Σεπτεμβρίου 5509 π.Χ. ως την 31η Αυγούστου 5508 π.Χ. Φαίνεται αστείο αλλά το ημερολόγιο “Από Κτίσεως Κόσμου” (ή “Anno Mundi” στα Λατινικά) χρησιμοποιήθηκε για πολλούς αιώνες. Ξεκίνησε τον 7ο αιώνα και άρχισε να αντικαθίσταται με το “μ.Χ.” και “π.Χ.” μόλις τον 16ο αιώνα (στη Ρωσία το άλλαξε ο Πέτρος ο Μέγας το 1700).
Από εδώ προέρχεται η γνωστή εικόνα από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, που έχει λοιδορηθεί κατά κόρον στους ελληνικούς αθεϊστικούς κύκλους.
Ενδεικτικά μεταφέρω έναν κατάλογο με χρονολογίες που έχουν προταθεί κατά καιρούς στην Ορθόδοξη Εκκλησία:
- 5537 π.Χ. – Ιούλιος Αφρικανός (3ος αι.)
- 5529 π.Χ. – Θεόφιλος Αντιοχείας (2ος αι.)
- 5509 π.Χ. – Η χρονολογία που υιοθέτησε το Βυζαντινό Κράτος – Ημερολόγιο Κωνσταντινούπολης
- 5507 π.Χ. – Πασχάλιο Χρονικό (7ος αι. αγνώστου συγγραφέως)
- 5493 π.Χ. – Ημερολόγιο Αλεξανδρείας
- 5199 π.Χ. – Ευσέβιος Καισαρείας (4ος αι.)
Στη Δύση τα πράγματα ήταν κάπως διαφορετικά, ιδίως καθώς η χρήση των μασορετικών κειμένων της Παλαιάς Διαθήκης σήμαινε διαφορετικές χρονολογίες:
- 5199 π.Χ. – Από το Ρωμαϊκό Μαρτυρολόγιο που εκδόθηκε επί Πάπα Γρηγορίου ΙΓ΄ (16ος αι.)
- 4963 π.Χ. – Χρονολογία Βενεδικτίνων (βασισμένη στους Ο΄, 18ος αι.)
- 3952 π.Χ. – Αιδεσιμότατος Bede (άγγλος Βενεδικτίνος μοναχός, 8ος αι.)
- 3761 π.Χ. – Εβραϊκό Ημερολόγιο (3ος αι.)
Αν δείτε λοιπόν κάποιον δημιουργιστή να μιλάει για δημιουργία του κόσμου γύρω στο 5000 π.Χ. να ξέρετε πως υπολόγισε βάσει της Μετάφρασης των Εβδομήκοντα. Αν λέει γύρω στο 4000 π.Χ. χρησιμοποίησε τα μασορετικά κείμενα (πιθανώς την κλασσική αγγλική Βίβλο του Βασιλέως Ιακώβου).
Πού οφείλονται όμως οι μικροδιαφορές; Σίγουρα δεν είναι λάθος στις προσθαφαιρέσεις (αν και μπορεί να έχει συμβεί κι αυτό). Η διαδικασία πάει ως εξής:
- Στην αρχή η Βίβλος δε γράφει απόλυτες χρονολογίες, αλλά πάει σκαλωτά. “Ο τάδε έκανε παιδιά στα τόσα, και μετά έζησε άλλα τόσα”. Στα καλά σημεία ο βιβλικός συγγραφέας κάνει και την πρόσθεση και λέει “και έζησε τόσα χρόνια και πέθανε”. Αλλά αυτό δεν το κάνει παντού. Αυτή η μέθοδος εμφανίζεται στη Γένεση και μας φτάνει με συνέπεια μέχρι τον Ισαάκ. Για να φτάσουμε στον Ιωσήφ θέλει λίγη προσεκτικότερη ανάγνωση, όπου μπορούν να χαθούν κανά-δυο χρονάκια.
- Μετά έχουμε το πρώτο άλμα. Με έναν στίχο πηδάμε 4 αιώνες περίπου.
- Ακολουθεί δεύτερο άλμα που μας πηδάει από το Μωυσή στο Σολομώντα. Όλα τα ενδιάμεσα συμπληρώνονται με μεγάλη αβεβαιότητα.
- Από εκεί και μετά ακολουθούν περιγραφές των βασιλειών του διχασμένου εβραϊκού κράτους κι εκεί πέρα μιλάμε ουσιαστικά για ιστορικά κείμενα. Η αξιοπιστία και η συμφωνία τους είναι σημαντική…
- …αλλά… το μεγάλο αλλά… η Βίβλος φτάνει στις χρονολογίες της μέχρι τη Βαβυλώνιο αιχμαλωσία. Από εκεί και πέρα όλα τα γεγονότα συνδέονται με εξωβιβλικά περιστατικά, με πρώτο σημαντικό την κατάληψη της Βαβυλώνας από τον Κύριο το Μέγα και τη λήξη της Βαβυλώνιας Αιχμαλωσίας (αυτό αξιοποίησα εγώ). Από εκεί και πέρα τέλος. Μια τελευταία αναφορά γίνεται στους Μακαββαίους (που αναφέρουν πως τα περιστατικά των βιβλίων ξεκινάνε γύρω στο 175 π.Χ.)
Η Βίβλος ουσιαστικά δεν μετράει χρονολογίες μέχρι τον Ιησού καθώς η κυρίως διήγηση τερματίζει γύρω στο 500 π.Χ. (οι Μακαββαίοι δεν είναι κανόνας σε όλες τις εκκλησίες και σε όσες είναι δεν είναι όλα τα βιβλία). Εξ ου και οι μεγάλες διακυμάνσεις, καθώς εξαρτάται από ποια γενεαλογία του Ιησού χρησιμοποιούσε ο κάθε συγγραφέας και πόσο μεγάλη γενεά υπολόγιζε. Οι γενεαλογίες όμως έχουν τα δικά του προβλήματα, όπως έχω αναπτύξει παλιότερα.
Επειδή είμαι τρελή μαζόχα, ως γνωστόν, και είχα καιρό να σας φτιάξω κανένα γραφικό, όλα όσα σας περιέγραψα με λόγια σας τα έκαναν ένα σχεδιάγραμμα. Κι επειδή είμαι πάρα πολύ μεγάλη μαζόχα, το έκανα εις διπλούν, και για την ελληνική και για την αγγλική Βίβλο.
Στη δική μου εκδοχή, ο κόσμος δημιουργήθηκε το 5387 π.Χ. (κατά την ελληνική Βίβλο) και το 4164 π.Χ. (κατά την KJV). Κρίμα που δε γεννήθηκα μερικούς αιώνες νωρίτερα να γίνω διασημότης κι εγώ. Τεσπα… βασικό σημείο είναι ότι τις χρονολογίες τις φτάνω μέχρι το 539 π.Χ., σημαντικό ιστορικό σημείο, όταν ο Κύρος έγινε βασιλιάς στη Βαβυλώνα κι έστειλε τους Εβραίους πίσω στο σπίτι τους, οπότε οι χρονολογίες μου βασίζονται σε αυτό το ιστορικό γεγονός.
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε το διάγραμμα, αλλά θέλει λίγο υπομονή καθώς η εικόνα είναι γύρω στα 7,5ΜΒ. Αν ο browser σας κολλάει λόγω μεγέθους (πολύ πιθανόν), δεξί κλικ > αποθήκευση συνδέσμου ως και μπορείτε να το ανοίξετε τοπικά. Εναλλακτικά μπορείτε να ανοίξετε τις παρακάτω εικόνες που έχουν χωριστά την κάθε χρονολογία και είναι αρκετά μικρότερα.
Ως συνήθως, αν κάποιος εντοπίσει σοβαρά λάθη (μη με βάλετε να διορθώνω ορθογραφικά, πληζ) αφήνει σχόλιο.
lol Χαρά στο κουράγιο σου ! εεε.. ζούσαν και καμιά εξακοσαριά ενιακοσαριά χρόνια , το Φαντάζομαι όλοι ξεδοντιάρηδες πλάκα θα είχε , αυτό με το Πατριαρχείο δεν το είχα δει !
Έλα ρε συ… είχε βρωμίσει ο τόπος πριν μερικούς μήνες. Ακόμη σκάει καμιά φορά στο ΦΒ. 😛